Kritiklappen läggs........ 080818

.......i högen för "ej tillförlitliga domare"!

Ja, gårdagens prov gick ju inte alls bra - man skulle kunna säga att det var "noll koll", en nolla alltså! Ett provupplägg som innan start kändes bra - basic, exakt som det ska vara. Det visade sig emellertid att det var svårt, ingen av de 12 hundar som startade fixade den dubbla vattenmarkeringen - ja, inte som en markering i alla fall. Det var ett par stycken som klarade den men med massor av hjälp. Vet inte vad man som domare får ut av att lägga en markering som ingen klarar???? som markeringsövning/prövning måste den ju vara värdlös.

Det började med en dubbel landmarkering i framkanten på lördagens nkl-fält! Snacka om att ha drag från det fältet...nåja, det fixade dom flesta. Därefter gick den dubbla vattenmarkeringen som jag anser var i en svårighetsgrad till ekl-hundar. Man stod kanske 20 m från vattnet ute på en myr, kast gick från båt en bra bit ut på vattnet och nästan rätt utanför gårdagens nkl-fält. Båten roddes i sakta mak 10-15 m åt höger och där gick andra kastet - ganska rakt utanför startplatsen. Fågeln som användes var bruna ungänder (små rackare som knappt syntes i vattnet). Hundarna gick såklart på den sist kastade först - gick fint men sen skulle dom ut på den andra *suck*. De flesta gick landvägen en bit, spanade ut mot vattnet, såg inget men fick vind från gårdagens fält som då såklart tog överhanden. Jag fick ner Jod i vattnet men hon drogs ändå mera mot fältet - där det luktade något, varför ska man då gå dit matte pekar??? Där utbröt kriget!! Nä, jag gav upp till slut!
Efter det så var det dags för vattendirigeringen - gick inte alls. "Krigsminnet" låg kvar så jag fick inte ens Jod att sätta en tass i vattnet!! Ni som träffat Jod i närheten av vatten vet att här är det något märkligt - hon brukar formligen kasta sig i allt vatten som finns i närheten av henne. Jaja, vi lämnade även den!

Över spången mot fälten, 2 st åt varsitt håll - jobba samtidigt, gick kanonbra!!!

Öppna kritiken var att hundarna inte var färdiga för ökl - nä, för dagen inte men jag vet att Jod kan genomföra det som krävs för en öppenhund men då ska provet vara lagt för öppenhundar - inte för eklhundar. Nu vet jag, vilket är viktigt att poängtera, att provledningen hade lagt provet på en annan plats (det fanns mycket mark att tillgå) och upplägget var inte heller samma - domaren flyttade och la även om hela provet. Samma hade hänt dagen innan på nkl. Där fanns det även med småfågel, vilket man försöker komma ifrån på ung/nybörjarhundar. Vet också att det blev pris för en öppenhund som bytte vilt och även sökte med vilt i mun på fältet - mig veterligen så är det en nolla men här blev det pris!

Nåväl, det är historia nu och Jod skulle inte ha något annat än en nolla utifrån det arbete hon gjorde men jag tycker i alla fall att provet var väl tilltaget i svårighet för öppenhundar och det säger kanske sig själv när ingen av alla startande lyckas. Det blev 2 st förstapris men ingen av dom gjorde vattenmarkeringen som en markering utan dirigerades till den ena.

Var och tränade lite i gårkväll när jag kom hem och hon gick som vanligt som en klocka mitt lilla lakritssnöre :-) Hon är bäst i alla väder och nu laddar vi om tills vi startar på Stockholmsprovet, som vi kommit med på!

STORT GRATTIS TILL ANNA-LISA OCH INDRA SOM FICK SIN ETTA I NKL I LÖRDAGS!

Till helgen är det dags för Litsprovet, massor med anmälningar - det är kul men ack så tråkigt när man inte kan ta med alla :-(

Kommentarer
Postat av: Fia

Synd att det inte gick vägen denna gången, men jag är säker på att ni kommer igen till nästa :) See ya!

2008-08-18 @ 22:05:25
Postat av: Jannike

Hallå - inte för att jag förstår mig på det här "hundsnacket"... men jag gillar att titta in till dig ändå;-)



Kram från Jannike

Postat av: Birgitta med Goldentjejerna

Ibland går det inte som man hoppats och ofta beror det på saker man inte rår över. Jag menar, det är ju inte ALLTID mattes fel :)

Nej, bryt ihop och kom igen! (det vet jag ju att du gör)

2008-08-19 @ 22:28:37
URL: http://www.famhalin.se
Postat av: fia

nej, det blir ingen valphämtning denna helg. Vågar inte riskera något. Å inget stockholmsprov heller tyvärr, men vi håller tummarna för er medan vi sitter här nere i Västervik och surar ;)

2008-08-26 @ 22:15:34
Postat av: Anna

Lycka till!

Vi håller så många tummar vi kan på lördag! Vet du ungefär vilken tid ni startar?

2008-08-28 @ 23:02:07
URL: http://trixa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback