På tiden.......090709

På tiden att man sammanfattar lite känns det som.....

Valpträff hos Viltvårdarns kennel

Fredag 26 juni
Jag och Sandra drog iväg mot Tulka. En bit på väg så stannade vi för att rasta Jod & Amber och där mötte vi upp med Anne & Eva som var på väg även dom till Tulka. Vi kom fram till Monica där vi i vanlig ordning blir varmt mottagna!
Kvällen kom och Monica och jag förberedde maten inför helgen då Anne & Eva åkte vidare mot Mariestad.

Lördag 27 juni
Uppstart på valpträffen där jag befann mig som hjälpinstruktör till Helena Lindström. Helena gick igenom de viktiga grundplåtarna för att kunna jobba vidare med apporteringen. Sedan kastade jag lite markeringar som följdes av linjetag till samma målområde. Alla klarade det galant. Solen sken från klarblå himmel så vatten blev utkört i en stor bunke till hundarna så dom kunde dricka när dom ville.
Efter lunch så bytte vi plats och körde närsök-in-mot-husse/matte, en lite svårare övning men som alla fixade till slut. Tiden går fort när man har roligt, vi delade upp gruppen i två, körde dubbelmarkeringar med vikten på hur viktigt det är att använda kroppsspråket när man för sin hund.
Middagen blev lite sen, den avnjöts ute när solen hade gått ner lite - det var SKÖNT att det var lite svalare. Trött var vi alla så kvällen blev inte så sen.

Söndag 28 juni
Övningarna med dubbelmarkeringar fortsatte en stund, vi fikade och sedan åkte vi ner till Lumpland. Hundarna fick gå på linje, vi sköt med BumperBoy och alla fixade det galant. När det var gjort så fick alla en markering med dummie på vatten och på den ett kast med bollkastare och tennisboll ut på vattnet. Efter det så var den en sen lunch som väntade innan vi sammanfattade och avslutade träffen.

Kul att jag fick vara med och hjälpa till - tack Monica!

Söndagkväll - torsdagkväll
Sandra och jag har semester.

Måndag - tränade lite på förmiddagen men i stort sett så bara slappade vi.

Tisdagkväll var vi till Lasse för att träna lite. Vi höll till vid "min" badplats :-). Jod skötte sig som en gud - det gör hon ju iof mest för jämnan :-) Hon löste flera dirigeringar som höll "elit-klass" enligt Lasse och hon gjorde verkligen allt jag bad henne om denna kväll - hon är bara världens bästa Jodda!!!!

Onsdag - mest slappadag igen :-)

Torsdag - slapping i dag åxå men framemot kvällen drog vi oss mot Kydingeholm för nu nalkades Höghedens/GunsChoise kennelläger. Därute möttes vi av det värsta i myggväg jag kan minnas - å då är man ju trots allt liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiite van dom djuren häruppe! Usch och fy vad vidrigt!

Kennelträff för Höghedens golden och Guns Choise cockrar

Fredag 3 juli
Då drog nästa uppdrag igång. Vi skulle beskriva Höghedens Q-kull med den funktionsbeskrivning som vi håller på att utbilda oss i. Vi hann med hanarna innan det var dags att käka och så drog de ärofyllda lagtävlingarna igång. Dessa bestod i att hund/förare skulle hitta x antal saker på en bestämd plats. Jag, Maria och Lotta var domare till varsitt lag. "Mitt" lag var MP-kullarna och dom skötte sig med bravur. Efter det var det dags för nästa tävling, den avgjordes nere i puben och gick ut på att hitta orter-bilar-blommor-namn, här gick det också hyfsat för "mitt" lag.

Lördag 4 juli
Nu skulle jag börja mitt uppdrag som instruktör. Blev tilldelad O & P-kullarna, totalt 10 hundar och så fick jag även Maria från kennel Stjärnglimtens som hjälpreda. Vi började med en liten presentation och så lite lydnad/kontakt/lära-känna-varann-lite övningar. Sedan byggde vi ett målområde med markeringar som vi körde fram till lunch. Efter lunch så körde vi markering mot nytt område och linjetag mot det gamla området. Vi jobbade vidare fram till 16.30 och sedan var det dusch, middag och fortsättning på lag-kampen.
Lag-kampen började med att förare skulle kasta en dummie i ett poängsatt område, ta med hunden därifrån en bit och sedan skicka den för att hämta dummien. Nästa övning bestod i att tre tjejer skulle kasta var sitt kast och tillsammans försöka nå så långt som möjligt, därefter skulle en hund skickas att hämta. Tredje delen var en blind-dirigering, här skrattades det gott kan jag säga - inte minst av oss domare :-D
Det fuskades en del, det blev något minuspoäng men en del fick även några pluspoäng - bra jobbat Mixo :-)
Slutlig vinnare blev "mitt" MP-lag - GRATTIS!
Framöver midnatt nere i puben dök en mindre dansgrupp upp med ett uppträdande, man kan ju fundera på vilka det var ;-)

Söndag 5 juli
Övningarna fortsatte, vi började med att kolla hur många det var som hade en fungerande närsöks-övning, det var inte så många så vi delade gruppen. Vi startade med närsöksövningen där man lär hunden att vända runt sin egen axel på ett ganska så litet område. Alla fixade det finfint och hussar/mattar fick en övning att jobba vidare med. Tanken var att träna lite på eftermiddagen också men hela gruppen var helt tomma i skallen så vi tog den tiden till att prata igenom varje hund. Alla ville att jag skulle säga något om just dom och vad jag tyckte dom skulle träna vidare på - det kändes som att alla hade fått med sig något från mig, jag hoppas att känslan är rätt..

Tack Lasse & Cilla för att jag fick förtroendet att "instruktöra" på er kennelträff!

Söndageftermiddag gick då resan tillbaka till mitt privata hotell i Tulka. Fantastiskt hur bra man kan ha det och tänk vad skönt det kan vara att komma hem till husse, Hans & Vira :-)

I gårkväll var vi till Hällesjö och dansade till Perikles - dom spelade väl sådär i mitt tycke, dock tycker många att dom var kanon - man kan tycka olika helt klart och tur är väl det :-)

Var och tränade en stund i dag och Jod sköter sig alldeles förträffligt. Förutom att hon har lite för mycket spring och lite för lite näsa på markeringarna så är hon bara för LJUVLIG! Helt fantastisk på sina linjetag nu, vare sig dom är på land eller vatten.

Kommentarer
Postat av: A-L

Ja, jisses vad du hinner med på några dagar! Tur det fanns några slapping dagar insmugna :D

2009-07-11 @ 00:55:48
Postat av: Jannike

Ja det är verkligen full huggning;-)!!! Nice!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback